Bil (B körkort)

Vi erbjuder komplett utbildning för personbil där du får hjälp med precis alla moment, hela vägen till körkortet. Självklart kan vi även hjälpa dig med enstaka delar av körkortsutbildningen.

B körkort för bil

Välkommen till Bodekull

Letar du efter en pålitlig trafikskola för att ta B-körkort för personbil? Då är Bodekull Trafikskola det perfekta valet för dig! Vi är en av de mest omtyckta trafikskolorna i regionen och har hjälpt tusentals elever att ta sitt B-körkort på ett effektivt och säkert sätt.

När du väljer Bodekull Trafikskola som din körskola kan du lita på att du kommer att få en högkvalitativ utbildning. Våra erfarna och kunniga trafiklärare kommer att ge dig den bästa möjliga undervisningen för att hjälpa dig att bli en säker och självsäker förare.

Vår utbildning för B-körkort för personbil är både omfattande och flexibel. Vi har en rad olika utbildningspaket att välja mellan, inklusive intensivkurser för dig som vill ta körkortet så snabbt som möjligt, samt mer flexibla alternativ för dig som behöver anpassa utbildningen efter din livsstil och schema.

Vi erbjuder också en mängd olika teoretiska och praktiska kurser som hjälper dig att förbättra dina körtekniker och förbereda dig på körprovet. Våra teorikurser är både pedagogiska och interaktiva, med modern teknik och hjälpmedel som gör det lättare för dig att lära dig och förstå trafikregler och körtekniker.

Hur går det till att ta B körkort?

För att ta B-körkort för personbil måste du genomgå en utbildning som består av både teori och praktik. Utbildningen är uppdelad i olika moment som är obligatoriska att genomföra innan du kan ta körprovet.

Här är de olika momenten som du måste genomgå för att ta ditt B-körkort:

1. Teorikurs – Den första grundpelaren av utbildningen är teorin där du lär dig om trafikregler, vägmärken, trafiksäkerhet och körteknik. Du behöver klara ett kunskapstest för att bli godkänd och få ett körkort.

2. Du måste även genomföra riskettan, som är en teoretisk utbildning om riskfyllda situationer i trafiken.

3. Körlektioner – Nästa steg är att genomföra körlektioner tillsammans med en trafiklärare. Antalet lektioner som behövs varierar beroende på dina förutsättningar och hur snabbt du lär dig, men vanligtvis behöver elever cirka 15 körlektioner i snitt över landet.

4. Risktvåan – Efter körlektionerna måste du genomföra riskutbildning del 2, även kallat för halkbanan, som är en praktisk utbildning om hur du hanterar riskfyllda situationer i trafiken.

5. Uppkörning – När du har genomfört alla obligatoriska moment och trafikläraren anser att du är redo, kan du boka en tid för uppkörning. Vid uppkörningen kommer en trafikinspektör att bedöma dina körkunskaper och trafiksäkerhet.

Om du klarar uppkörningen blir du godkänd för att ta ditt B-körkort och kan sedan ansöka om det hos Transportstyrelsen.